Thursday, February 27, 2020

MODEL PENCERITAAN 'KELUARGA': BUKU KAJIAN WACANA

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka 

Cerita yang Berkaitan Model Penceritaan di Atas

Setiap hujung, saya dan keluarga saya akan mengemas rumah bersama-sama. Hal ini kerana pada hari minggu, kami sangat sibuk dengan urusan lain seperti kerja sekolah dan kerja pejabat. Ayah dan abang saya akan membasuh kereta bersama-sama. Saya dan kakak pula akan menyapu lantai dan mengemopnya. Sementara dua adik perempuan saya akan mencuci tingkap menggunakan sabun pencuci dan kain. Seletelah selesai mengemas, saya akan membantu ibu di dapur untuk menyediakan makanan tengah hari. Kemudian, kami akan menjamu makanan bersama-sama sambil bercerita apa yang terbuku di hati. Pada waktu petang, kami sekeluarga akan ke kebun untuk menguruskan  tanaman. Saya dan adik-beradik saya akan menolong ibu dan ayah untuk mencantaskan rumput-rumput yang tumbuh di sekeliling tanaman kami. Dalam keluarga kami, kami amat mementingkan sikap tolong-menolong dan hormat-menghormati. Oleh sebab itu, kami akan selalu mengucapkan terima kasih setelah selesai mengemas rumah bersama-sama.


No comments:

Post a Comment