Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim
(2019) keputusan dan perbincangan dapat dirumuskan melalui tiga bahagian iaitu
blog di dalam pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasadam pembelajaran
multimedia. Lakaran graf yang dilukis menunjukkan responden yang terdiri
daripada lelaki dan perempuan lebih banyak memilih penulisan secara cerpen
pendek berbanding puisi, skrip drama dan pantun. Hal ini disebabkan cerpen
pendek lebih mudah dan efektif untuk ditulis oleh setiap golongan. Responden wanita
juga mempunyai peratusan yang lebih tinggi berbanding responden lelaki. Oleh
itu, kedua-dua responden ini juga menyatakan bahawa cerpen pendek ditulis bagi
menambah baik kemahiran menulis, senang untuk ditulis sekaligus maklumat yang
ingin disampaikan dalam cerita itu akan difahami oleh semua pembaca. Responden
juga lebih gemar menulis mengenai cerita kanak-kanak kerana ia lebih menarik.
Selain itu,melalui penulisan cerita pendek dalam blog membolehkan mereka
berlatih menggunakan Bahasa serta mereka lebih gemar membaca cerpen pendek
dalam blog rakan mereka. Penulisan cerpen pendek ini juga lebih membuatkan
mereka tertanya-tanya akan dunia yang berbeza. Mereka juga mampu berimaginasi
tentang apa yang mereka tulis. Dapat dirumuskan bahawas setiap perkara yang ditulis
mampu meningkatkan motivasi mereka dan responden lebih banyakmemilih penulisan
cerita pendek berbanding puisi, skrip drama dan pantun.
Menurut
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019) melalui blog dalam pembelajaran
bahasa dapat dirumuskan melalui penulisan surat, meluahkan erasaan dan
pemikiran kritis daripada blog. Responden kajian ini ialah lelaki dan wanita.
Responden wanita suka meluahkan perasaan menerusi blog kerana dengan cara
tersebut lebih baik berbanding yang lain. Mereka lebih bersikap sentimental
berbanding lelaki. Lelaki tidak berminat berkongsi luahan perasaan di blog
kerana mungkin malu dan tidak mahu dibaca oleh orang lain. Responden
wanita suka menulis blog bagi meluahkan perasaan secara peribadi dan pada
setiap hari. Bagi lelaki pula, mereka lebih gemar berkongsi sesuatu yang mampu
membuahkan pemikiran kritis seperti teka-teki. Mereka lebih gemar menulis
teka-teki kerana dapat meningkatkan motivasi menggunakan bahasa sasaran dan
teruja untuk menyelesaikan teka-teki daripada blog rakan mereka. Ia juga lebih
mencabar minda dan secara automatic dapat berfikir secara kritis.
Menurut Menurut Noraien Mansor &
Normaliza Abd Rahim (2019) melalui pembelajaran teknologi pula menerusi tiga
cara iaitu video, audio dan fotografi. Kedua-dua responden lebih gemar pembelajaran
teknologi dalam blog secara video dan audio. Hal ini disebabkan penggunaan
teknologi dapat memotivasikan mereka untuk mencuba benda baharu di dalam blog. Melalui
penggunaan video dan audio sekaligus memberi kelebihan terhadap penceritaan
yang mereka tulis di laman blog. Responden lelaki dan wanita teruja untuk
menyiarkan klip video di dalam blog mereka supaya kelihatan lebih menarik dan
seronok. Mereka boleh meletakkan audio yang mereka gemari di laman blog dan
audio yang dipilih juga bersesuaian. Responden wanita juga lebih gemar
menyiarkan gambar menerusi laman blog mereka. Menerusi ketiga-tiga bahagian ini
dapat dirumuskan bahawa kebanyakan responden yang terlibat dalam kajian ini
telah memperoleh keyakinan mereka untuk menulis di blog. Perkara ini juga
membuktikan mereka lebih bermotivasi untuk membaca blog rakan-rakan mereka dan
juga melihat blog mereka dibaca oleh orang lain. Hal ini dapat membantu mereka
lebih memahami kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi.
RUJUKAN
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019) Eh!!! Media Sosial, Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment