Menulis cerita
secara individu telah memberi kesan besar kearah pelajar semasa proses
penulisan. Cabaran seorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan
juga sikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka
keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebih
suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses
pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam
aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan
semasa proses pembelajaran.
(Noraien Mansor & Normaliza Abd
Rahim, 2017)
Pada pendapat
saya, menurut Normaliza Abd Rahim, 2014, beliau menyatakan menulis cerita
secara individu memberi impak dalam proses penulisan seseorang. Ini bermakna apabila
seseorang diberi kesempatan untuk menulis dengan usahanya sendiri, dia mampu
mengembangkan lagi kebolehan menulisnya. Tapi antara cabaran yang menghalang
seseorang daripada menulis ialah tiada keberanian untuk berkongsi hasil
penulisannya dengan orang lain. Hal ini kerana mungkin mereka khuatir dengan kritikan
yang akan diberikan oleh si pembaca. Manakala menurut Noraien Mansor &
Normaliza Abd Rahim, 2017, mereka menyatakan bahawa pelajar lebih gemar
penglibatan terus dalam aktiviti. Hal ini kerana ini dapat menggalakkan mereka untuk
lebih fokus kepada proses pembelajaran bahasa. Selain itu, pelajar tidak akan berasa
bosan dan akan lebih memahami tentang apa yang dipelajari. Ini mungkin kerana jika
pelajar tersebut tidak memahami sebarang penjelasan yang dilakukan semasa
pembelajaran, mereka dapat menanyakan terus kekeliruan mereka itu. Pelajar
tidak perlu mengambil masa yang lama untuk mendapatkan sebarang jawapan yang
diingini.
Kata Kunci
RUJUKAN
Norein Mansor
& Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti
Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment